måndag 5 april 2010

Ruta för ruta




Har roat mig med att återse brittiska modeskaparserien House of Eliott, som sändes på SVT under tidigt 90-tal. Förhoppningarna om att få inspireras av fantastiska kreationer av mellankrigstidssnitt kom något på skam. Visserligen finns där många roliga huvudbonader, bland annat en virkad hatt med skojigt stuk, tillsammans med ett par vackra kappor, men första säsongen är i huvudsak ganska grå och det är bara i sista avsnittet som färger och design får blomma ordentligt. Så nu får jag skaffa säsong två också, och försöka stå ut med den fåniga titelmelodin. Jennifer Saunders och Dawn French har gjort parodin House of Idiot och jag förstår hur de fick idén…
Mormorsruteräknaren tickar på och har nu rullat fram till 85. Det blir framstyckena och två tredjedels bakstycke på den planerade koftan. Egentligen har det blivit 95 rutor, men jag räknar inte dem som jag är missnöjd med.
Den här till exempel är ju helt meningslös. Undrar varför jag slutförde den överhuvudtaget. Räcker inte garnet så räcker det inte.




Den här är bara ful. Gillar inte de skarpa kontrasterna mellan de blå nyanserna. Så det är bara att repa upp. Felgjort och fulgjort är upprepningarnas moder.

1 kommentar:

  1. och jag som gillar den nedersta. vilken fin filt det skulle kunna bli...

    SvaraRadera